دکتر ابوالفضل بجانی

از ورزش تا فرهنگ و اجتماع

📍کتاب «ورزش و جامعه» نوشته «Garham Scambler» یک کتاب قبلی در حوزه خود را معرفی کرده و بعد از آن در مقدمه تمام تلاش خود را انجام داده است تا به این سوال جواب دهد: «چرا یک کتاب دیگر؟».

📍این سوال و تلاش برای جوابگویی به آن نشانگر اهمیت الزام تولید علم در کتب جدید و همچین قرار گرفتن تولیدات جدید علمی بر شانه تولیدات قبلی است. موضوعی که در انتشارات و طبع کتب جدید ایرانی، علی‌الخصوص در حوزه علوم انسانی دانشگاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد. هیچ نویسنده‌ای قبل از چاپ و انتشار کتاب و همچنین فروش آن به دانشجویان و قرار دادن کتاب به عنوان منبع درسی، از خود نمی‌پرسد: «چرا یک کتاب دیگر؟».

📍این مساله را می‌توان از چند منظر مورد تدقیق قرار داد. اول اینکه؛ نویسندگان محترم اساسا از کتابهای غنی قبلی بی‌خبرند و این باعث احساس نیاز آنان به کتاب جدید می‌شوند و این بی‌اطلاعی آنان را به وادی پیش‌پاافتادگی و باری به هر جهت بودن تولیدات علمی می‌کشاند. وجه دیگر این موضوع آن است که، این افراد در صدد تکمیل پازل علم و غنی‌سازی دانش نیستند و از راه بازنشر چهل‌تکه‌ای کتاب جدید دنبال انگیزه‌های صرفا شخصی هستند.

📍اینکه در هر حوزه بیش از شونصد [😔] کتاب تقریبا عین هم طبع و نشر گردیده است نشان از یک بی‌مبالاتی ویرانگر و افزایش سطح در برابر عمق است. کاش نویسندگان گرامی قبل از شروع به نگارش کتابی، تمام کتاب‌های موجود در آن حوزه را شناسایی و مطالعه کنند و بعد از آن سوال «چرا به یک کتاب دیگر نیاز است؟» را جواب دهند.

📍اگر به جواب قانع‌کننده‌ای مبتنی بر تسلسل و استمرار علمی نرسیدید ولی همچنان خواهان چاپ کتاب جدیدی هستید، حداقل این نکته را در نظر داشته باشید که وضعیت جهان از نظر زیست محیطی روز به روز در حال وخیم شدن است، اگر ممکن است حداقل محصول جدید خود را فقط به صورت الکترونیکی منتشر کنید تا حداقل از قطع درختان برای چاپ «یک کتاب نالازم دیگر» جلوگیری کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید