دکتر ابوالفضل بجانی

از ورزش تا فرهنگ و اجتماع

💉💊اخیرا یکی از معاونان وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده است که 9 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های ورزشی مورد نیاز است.💉💊

⭕️هرچند به عنوان اولین نکته، سوالی در ذهن متبادر می‌شود که ایشان در زمان معاونت وزارت ورزش در جهت تامین و پوشش این رقم هنگفت چه فعالیت و اقداماتی را انجام داده‌اند و چه رقمی از این فعالیت‌ها برای ورزش کشور حاصل شده است؟ اما، موضوع این نوشته زمینه‌شناسی و پرداختن به چرایی ناتوانی نهاد ورزش از تامین نیازهای ضروری و حیاتی آن است.

⭕️از نظر علم اقتصاد بازار محلی است که فروشندگان یا ارائه‌دهندگان و خریداران یا دریافت‌کنندگان کالا و یا خدمات در آن حضور دارند. با این تعریف تقریبا عمومی و مورد اتفاق نظر متوجه می‌شویم که بازار دارای سه جز اساسی هست: 1- کالا یا خدمت، 2- فروشنده و ارائه دهنده و 3- خریدار یا دریافت کننده.

⭕️از دیگر سو طبق برخی آمار، میزان مشارکت در ورزش در ایران زیر 20% هست، البته آمارهایی هم وجود دارند که این میزان را زیر 5% اعلام می‌کنند. تخمین زده می‌شود، هر خانوار ایرانی از هر یک میلیون تومان درآمد فقط 5 هزار تومان آن را در ورزش صرف می‌کند. تمام این آمارها بدین معنی است که در بازار ورزش ایران که متشکل از سه جز مصرف‌کننده، ارائه‌کننده و خود ورزش هست، ضلع مصرف‌کننده یا وجود ندارد و یا در حد قابل اغماض کم است.

⭕️ما از نظر آمار مشارکت در ورزش هم در حوزه سلامتی و هم در حوزه قهرمانی دچار کمبودها و آسیب‌های اساسی هستیم. مردم ما در حوزه سلامت بیشتر درگیر دارو و درمان هستند و حداقل استفاده از ورزش به عنوان اساسی‌ترین عامل بازدارنده از امراض متفاوت وجود دارد.

⭕️این عامل سبب شده است که هم مردم و دولت هزینه‌ای بسیار هنگفتی را در بخش بهداشت و درمان متحمل شوند. به طوری که دکتر سیاری معاون وزیر بهداشت اخیرا در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرد و گفت اکثریت جامعه دارای ناهنجاری‌های جسمانی هستند. وی همچنین مشارکت روزانه حداقل نیم ساعت در ورزش را برای رهایی از این وضعیت ضروری اعلام کرد.

⭕️از دیگر سو ورزش حرفه‌ای و قهرمانی ما نیز دچار مشکلات عدیده ساختاری است. مهمترین عارضه‌ای که ورزش قهرمانی ما دچار آن می‌باشد، دولتی بودن آن است. ورزش حرفه‌ای که در تمام دنیا، صنعتی بالنده و مولد است در ایران وبال گردن بیت‌المال و دولت است و به مانند سیاهچاله‌ای است که به ناشایست تمام هزینه‌ها و اعتبارات ورزش را می‌بلعد و سیری‌ناپذیر است.

⭕️با این اوصاف، متوجه می‌شویم، با نبود مشارکت و احساس نیاز عمومی به ورزش و همچنین وجود نهاد مصرفی تزیینی ورزش که به اشتباه نام آن را در ایران حرفه‌ای گذاشته‌اند امکان تحقق اعتبارات کافی و وافی برای نهاد ورزش از نظر تئوریک مهیا نیست. چون در عمل درخواست برای ورزش در حداقل ممکن است و در واقع مثلث بازار ورزش از جانب ضلع مصرف‌کننده محقق نشده است و تا ضلع مصرف‌کننده وجود نداشته امکان تحقق تولید و ارائه ورزش نیز وجود نخواهد داشت.

⭕️با توجه به مطالب گفته شده، ورزش ایران برای شکوفایی و مولد بودن نیاز به تغییرات ساختاری و نه فردی دارد. الزامات تغییرات ساختاری هم ایجاد و ترغیب فرهنگ مشارکت عمومی در ورزش و همچنین، خصوصی‌سازی و استقلال ورزش مسمی به حرفه‌ای از جیب بیت‌المال است. به عبارت بهتر برای تحقیق اعتبارات مورد نیاز ورزش در ایران، نیازمند ورزش از پایین و فشار از بالا هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید