دکتر ابوالفضل بجانی

از ورزش تا فرهنگ و اجتماع

🔴اکثریت مدیران ورزشی با دقت خاصی برای جوابگویی به نیازها و خواسته‌های برزمین مانده سازمان‌ متبوعشان انتخاب می‌شوند. اکثر آن‌‌ها انسان‌های متعهد و توانمندی هستند که سابقه حضور طولانی در ورزش یا سازمان‌های دیگر و یا هر دو را با هم با خود به یدک می‌کشند.

🔴اما، معمولا وضعیت سازمان‌ها و باشگاه‌های ما نامطلوب است و از نظر بسیاری از کارشناسان علت وضع موجود نامطلوب، ضعف مفرط مدیریتی است. پس نقطه کور ماجرا کجاست؟ چرا علیرغم وجود مدیران پرتلاش و باسابقه، گاها نه تنها پیشرفتی حاصل نمی‌شود، بلکه وضعیت نسبت به گذشته بدتر هم می‌شود؟

🔴حقیقت این است که اکثرا سازمان‌ها، وظایف و نیازهای متنوع و گسترده‌ای دارند، به عبارتی نیازهای یک باشگاه یا تیم می‌تواند شامل مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، رسانه‌ای، مدیریت منابع انسانی، ارتباطات و موارد متعدد دیگر باشد. این مهم نیازمند آن است که یک باشگاه نه با یک مدیر بلکه با تیم مدیریتی اداره ‌شود و این متاسفانه نقطه تاسف‌انگیز ماجرا است.

🔴اغلب مدیران ما علی رغم اینکه افرادی کاربلد و توانمند هستند، اما در انتخاب یاران خود دچار باریک‌بینی می‌شوند و تنها آن مدیرانی را انتخاب می‌کنند که به پایگاه اجتماعی و سیاسی آن‌ها متعلق هستند و دنیا را همرنگ و همانند آنان می‌بینند. به این پدیده من‌سان‌انگاری با معادل لاتین similar to me گفته می‌شود، که در آن مدیران تنها افرادی را گرد هم می‌آورند که از نظر رفتاری و عملکردی شبیه خودشان هستند.

🔴این سبک انتخاب تیم مدیریتی باعث می‌شود، باشگاه‌ها و سازمان‌های ورزشی علی‌رغم نیاز به یک تیم مدیریتی توانمند و همه فن حریف؛ تنها چند کپی از یک مدیر هرچند توانمند و متعهد داشته باشند و این امر موجب می‌شود اکثر نیازهای سازمانی دیده نشده و به موقع جواب داده نشوند. سازمان و باشگاهی که اکثر مسائلش بی‌جواب می‌ماند دیر یا زود دچار مشکلات عدیده می‌شود و سرانجام راهکار «تعویض مدیر» از آستین درمی‌آید.

🔴نکته غم‌انگیزتر ماجرا اینجاست که با تغییر در مدیران، فرآیند انتخاب مدیران سازمانی متنوع و نیازمحور نمی‌شود بلکه از یک پایگاه اجتماعی سیاسی به یک پایگاه دیگر منتقل می‌شود. تیم جدید در ابتدای کار بنا به طرز جدید نگرش و رفتار، بخشهایی از نیازهای مسکوت مانده را برطرف می‌کند و موفقیت‌هایی کسب می‌کند ولی در ادامه بنا به همان دلیل قبلی، دچار دوباره‌کاری می‌شود و در جا می‌زند.

🔴به نظر می‌رسد، بهتر است مدیران ما توانایی شناسایی و مدیریت نیازهای متنوع و متفاوت را به خوبی یاد بگیرند و سعی کنند تیم مدیریتی متناسب با نیازهای مختلف را گرد خود جمع آورند تا بتوانند به تمام و یا مقدار زیادی از مسائل سازمان جوابگو باشند.

دیدگاهتان را بنویسید