دکتر ابوالفضل بجانی

از ورزش تا فرهنگ و اجتماع

😱خاک خوردن در قفسه‌ها مهمترین عملکرد و سرنوشت نهایی نشریات علمی و آکادمیک ورزشی

😱پیچیده شدن دور سبزی یا پاک کردن شیشه، سرنوشت نهایی نشریات عمومی ورزشی

⭕️عموما، نشریات ورزشی در دو بخش علمی و دانشگاهی و نشریات عمومی وجود دارند:
نشریات و تولیدات علمی و آکادمیک ورزش دارای زبان خاصی هستند که اغلب مردم عادی از فهم آنها ناتوان هستند و علاقه ای به مراجعه به آنها وجود ندارد. حتی در بین مراجعات آکادمیک هم اغلب هدف ارجاع‌دهی و استفاده برای تولید مطلب علمی دیگری هست و بسیار کم مشاهده می‌کنیم که این تولیدات به صورت یک خروجی عملی در اختیار مردم و جامعه قرار گیرد.

⭕️همچینن ایراد دیگری که بر این تولیدات و نشریات می‌تواند وارد دانست، انتزاعی شدن بسیار زیاد این متون هست. در حالیکه نهاد ورزش و همچینن مشارکت در ورزش در کشور ما در حالت مرگ‌وزندگی قرار دارد متون دانشگاهی به فضاهای بسیار انتزاعی و غیرواقعی رسیده‌اند و اغلب ار نیازهای واقعی و روزمره جامعه دور هستند و هر روز با سرعت بیشتری به سمت علم محض حرکت می‌کنند. به نظر می‌رسه خاک خوردن در قفسه‌ها مهمترین عملکرد این نشریات و سرنوشت نهایی آنهاست.

⭕️از دیگر طرف با حضور و گسترش نشریاتی در حوزه ورزش روبرو هستیم که به طور مرتب، روزانه، هفتگی و یا ماهانه به دست مردم عادی می‌رسند ولی اغلب فاقد ارزش اجتماعی هستند و معمولا در فضای وقایع‌نگاری قلم می‌زنند. این دست نشریات اغلب برای ایجاد جذابیت و افزایش فروش خود به تولید مطالب و محتوی‌هایی روی می‌آورند که هیچگونه ارزش واقعی اجتماعی ندارند.

⭕️اخبار بازیکنان اعم از مصدومیت، تعداد گل، سبک زندگی آن‌ها، اینکه شب کجا بودند و یا مطالبی از قبیل نوع موی سر، یا میزان محرومیت‌های اعمل شده بر آنها اغلب مطالبی هستند که در این نشریات منتشر می‌شوند.

⭕️هرچند این مطالب دارای نوعی محبوبیت بین خواننده عادی هستند اما هیچگاه اثری بر ارتقای سطح کیفی زندگی و سلامت خواننده نخواهند داشت. اینکه یک بازیکن با هم تیمی خود درگیر شد و او را مورد ضرب و شتم قرار داد، مهمترین بمب خبری برای این دست نشریات است، در حالی که وقوع و بازانتشار چنین مطالبی نه تنها نفع اجتماعی ندارد بلکه اثرات منفی رفتاری نیز دارد. نهایتا پیچیده شدن دور سبزی یا پاک کردن شیشه هم، اغلب سرنوشت نهایی این نشریات هست.

⭕️به نظر می‌رسد، هر دو طیف و جناح نشریات ورزشی تولیدکنندگان و طرفداران خاص خود را دارند و نمی‌توان تغییرات بنیادی در هر کدام از آنها به وجود آورد. ولی، در این میان جای خالی برخی نشریات که بتواند مطالب علمی و دارای کارکرد صحیح اجتماعی را با زبانی ساده و قابل درک و بصورت تولید انبوه در اختیار مردم قرار دهند. مردمی که فارغ از دغدغه‌های برخی از آکادمیک‌ها و همچنین برخی نشریات زرد، در زندگی روزمره خود نه به انتزاعیات علمی نیاز دارند و نه آگاهی از جزییات نالازم زندگی ورزشکاران دردی از آنها دوا می‌کند.

⭕️بسیاری از مردم ما روزانه با مشکلات حاصل از کم تحرکی و تغییر سبک زندگی تعم از چاقی، افسردگی، ناهنجاری‌های جسمی و موارد مشابهی روبرو هستند که به نظر می‌رسد هیچکدام از نشریات حاضر ورزش اعم از علمی و یا عمومی هدفگذاری برای جوابدهی به این نیازها ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید