دکتر ابوالفضل بجانی

از ورزش تا فرهنگ و اجتماع

⭕️زندگی در تلگرام [دنیای ارتباطات و اطلاعات]، زندگی بین دیوارهای شیشه‌ای است. اگر نه همه، حداقل بخش بسیار عمده‌ای از آنچه که باید پنهان باشد یا قبلا پنهان بود، اینک در معرض دید و قضاوت عمومی است. اگر در عکس‌های پروفایل گردشی داشته باشید، به راحتی می‌توانید ببینید، بخش عمده‌ای از افراد در یک یا چند عکس کنار افراد معروفی ایستاده‌اند و لبخندی تصنعی نشان‌دهنده عدم شناخت دو طرف عکس، بر لب طرف مشهورتر جاری است.

⭕️قبل‌ترها، این نوع عکس‌ها، در آلبوم‌های خانگی خاک می‌خورد و تنها در برخی از مهمانی‌های فامیلی امکان خودنمایی داشت. اما اینک شبکه‌‌های اجتماعی امکان هنرنمایی بیشتری را فراهم کرده است. با افزوده شدن، مفهوم جدید و پیچیده سلفی که اخیرا با نگاهی طنز به آن «خویش‌انداز» هم می‌گویند، موضوع عکس از خود و افراد معروف جنبه‌های متفاوت‌تری نیز به خود گرفته است. تا جایی که صبحت از یک عارضه و اختلال به نام «سلفیتیس» هم به میان کشیده شده است.

⭕️اما، اخیرا، عکس عباس جدیدی با منصور پورحیدری در بستر بیماری و در حال جانسپاری، غوغای بزرگی ایجاد کرده است و نشان داده است ایستادن کنار آدم‌های معروف تنها برای برای آدم‌های غیرمعروف مهم نیست، و یک دغدغه عمومی است که حتی دامان جهان پهلوان سیاست‌‌مدار و شورامن را نیز فراگرفته است.

⭕️فارغ از تمام تحلیل‌های درست و نادرست و افراط و تفریط در این موضوع و اینکه افراد زیادی اعتقاد دارند، سلفی گرفتن و یا عکس گرفتن با آدم‌های معروف یک حرکت جلف است، می‌خواهم توجه شما را به یک جنبه دیگر از موضوع جلب کنم. مشابه همین عکس، از فرد سیاسی بسیار معروف‌تری نسبت به جدیدی در کنار مرحوم پورحیدری منتشر شد. اما، تقریبا عکس‌العمل‌ها نسبت به آن عکس نزدیک به صفر بود.

⭕️اینکه جامعه به یک عمل از جامعه ورزشی با گستردگی و شدت بیشتری نسبت به همان حرکت از جامعه سیاسی عکس‌العمل نشان می‌دهد، نشان این است که برای مردم در عالم واقع ورزش مهمتر از سیاست است و آن را بیشتر ترجیح می‌دهند. ممکن است موضوع خطر سیاسی را به عنوان علت عدم پرداخت به عکس فرد سیاسی در نظر بگیرید. اما با توجه به شرایط و فضای تلگرام و شبکه‌های مجازی و اینکه اغلب افرادی که به عکس جدیدی پرداختند، ناشناس هستند این گزینه نمی‌تواند زیاد مورد قبول باشد.

⭕️ظاهرا ورزش برای مردم، به جز در موارد خاص، مهمتر از سیاست است و مردم بخشش کمتری نسبت به ورزشکاران اٍعمال می‌کنند و یا با سیاست‌مداران مهربانانه‌تر رفتار می‌کنند. این دلیل را می‌توان، چرایی برجسته شدن برخی اتفاقات منفی در ورزش نیز قلمداد کرد. برای مثال اگر اسمی از فساد و یا حقوق‌های بالا در کشور ما بیاید، ناخودگاه در کنار همه گزینه‌ها مردم سریعا فوتبال را نیز به عنوان یک گزینه به ذهن خواهند آورد و احتمالا هر ایرانی قادر به ارائه یک بسته سخنرانی مفید و کامل در این زمینه است.

⭕️این در حالی است که کل گردش مالی لیگ برتر ما با فرض متوسط 30 میلیارد برای هر تیم چیزی حدود 500 ملیبارد تومان است و کل این مبلغ و حتی نه بخش شبهه‌دار و مشکوک آن، در مقابل برخی از اعداد بسیار ناچیز است، اما همیشه توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کند. با این توصیف هم بر مسئولین ارشد و سیاست‌گذاران کلان کشور و هم بر مسئولین عملیاتی ورزش و هکذا بر ورزشکاران واجب است میزان اهمیت واقعی و توجه بیش از اندازه مردم به نهاد ورزش را مد نظر قرار دهند.

⭕️چه مانند آنچه که گفته شد، مردم بیشترین اثرپذیری منفی و یا مثبت را از ورزش دارند و حداقل بخشش را نسبت به آن روا می‌دارند.

دیدگاهتان را بنویسید