دکتر ابوالفضل بجانی

از ورزش تا فرهنگ و اجتماع

فرض نمایید؛ هر فردی باید یک میمون در خانه‌اش نگهدارد. هزینه و انرژی مورد نیاز برای نگهداری یک میمون چقدر است؟ تر و تمیز کردن، غذا دادن، رفع و رجوع نیازها احتمالا زمان و هزینه زیادی دربرخواهد داشت. ممکن است، از عهده نگهداری میمون خودتان برآیید، آیا حاضرید میمون دیگری و یا میمون‌های دیگری را نیز به خانه آورده و نگهداری کنید؟ معین است که هزینه‌ها چند برابر خواهد و توان شما همان توان ثابت قبلی است، علی‌الخصوص، زمان شما همان زمان محدود قبلی است ولی با افزایش هر یک میمون، انرژی و زمان مضاعفی لازم خواهد بود. مسلما، ترجیح می‌دهید نگهداری از میمون دیگران را نپذیرید هرچند ممکن برای آنان جهت نگهداری میمون‌هایشان راهنمایی‌هایی به درد به بخور هم ارائه دهید.

حال دوباره بر سر فرض برمی‌گردیم اما این بار حداقل یک میمون برای هر فرد را یک «مشکل و مساله» در نشر می‌گیریم. یعنی میمون استعاره از مشکل است که فردی حداقل در هر زمانی یکی دارد. همان‌طوری که عقلانی به نظر می‌رسد که میمون‌های دیگران را در خانه خود جمع نکنیم، نباید حل مشکلات دیگران را شخصا بر عهده بگیریم.

آیا این تزریق خودخواهی و بی‌تفاوتی است؟ البته که نه، فقط این را بدانید هر انسانی مسئول حل مشکلات خویش است، اگر مشکل هر فردی را به هر علتی راساً بر عهده بگیرید، او دیگر مشکلی ندارد و شما دو مشکل دارید، اما با توانمندی ثابت قبلی. با افزایش مشکلات وضعیت بدتر نیز خواهد شد. به جای قبول مستقیم حل مشکلات دیگران، آنان را نسبت به مشکل خود قوی‌تر کنید، در حد امکان راهنمایی کنید، مراحل حل مشکلشان را تا سرحد درک و توان آن‌ها برایشان خرد کنید، به آن‌ها انگیزه دهید و برایشان دلسوزی کنید.

از استعاره و تمثیل بگذریم؛ یکی از جامع‌ترین و عام‌پسندترین تعاریف مدیریت «انجام دادن کار توسط دیگران» است. اگر انجام عمل و رفع مشکل دیگران را راساً به عهده بگیرید، در واقع کارمندان شما تبدیل به مدیران شما خواهند شد. آیا سازمان شما، با چندین رییس و مدیر و شما به عنوان تنها کارمندش (کسی که کارها را انجام می‌دهد) می‌تواند به بقا و رشد خود ادامه دهد؟ مسلما؛ نه! پس لطفاً با درک جایگاه مدیریت، با تقسیم و گوشت قربانی کردن سمت مدیریت آن را تضعیف نکنید، بلکه وظایف مدیریت و رهبری را درست به جا آورده و سازمان‌تان را به نحو احسنت هدایت کنید.

13 thoughts on “مدیریت اثربخش؛ میمون‌های دیگران را به خانه نیاورید.”
  1. چه قدر واضح بود مثال مشکل!!
    ولی برای همه چیز صدق نمیکنه! مثلایک فرد که فلج هست باید به حال خودش رها کنیم!؟
    نه اینجا باید کمک کنیم مشکلاتشو حل بکنه نه فقط دلسوزی و همدردیو راهنمایی!!
    کسی همسر اون بشه صددرصد از روی دلسوزی نیست!بلکه لذت بردن از هم هستش
    و یا ماشینی مناسب همچین افرادی تجهیز میکنن و این یعنی حل کردن مشکل رانندگی این اشخاص!!

دیدگاهتان را بنویسید