دکتر ابوالفضل بجانی

از ورزش تا فرهنگ و اجتماع

♦️ورزش قرار بود و است، با توسعه قرین باشد، هم در بعد فردی و جسمی و هم در بعد اجتماعی. این دو مهم با مشارکت در ورزش و یا هواداری ورزش به عنوان دو شکل عمده ظهور ورزش، محقق می‌شوند. اما، آنچه که عیان است این هر دو به باد فنا رفته‌اند.

♦️مشارکت فردی در ورزش در حداقل ممکن است و در عوض میزان بالای ناهنجاری‌های جسمانی و روحی و امراض متنوع شایع و قریب‌الوقوع است. برخی از مطالعات میزان مشارکت در ورزش را در ایران زیر 5% اعلام کرده‌اند، این در حالی است که در کشورهای اسکاندیناوی این میزان از مرز 80% نیز گذشته است.

♦️هواداری ورزشی نیز، متاسفانه، در بستر بیماری و درد است. حضور هوادار، که یک موتور محرک ورزش در تبدیل شدن به صنعت است، با نامدیریت‌ها و سومدیریت‌ها در بدترین وضع خود قرار دارد.

♦️هواداری که قرار بود و است چراغ صنعت ورزش را روشن نگهدارد، آن قدر با حضور و حمایت بیگانه است که در یک اقدام نقض غرض، مفهوم حضور رایگان هوادار در میادین ورزشی، در ایران اختراع شده و در حال شیوع و فراگیر شدن است.

♦️هوادران از سکوهای ورزشگاه‌ها به خانه‌ها و اینستاگرام عقب‌نشینی کرده‌اند و در میدان مجازی به زورآزمایی با یکدیگر در فضای مجازی و تهاجم زامبی‌گونه به هر آنچه‌ برایشان نامطلوب است مشغولند.

♦️هرچند حال و هوای زرد در همه جای دنیا در ورزش وجود دارد، اما زردیسم در ایران هر روز بیشتر از دیروز اعماق جدیدی را کشف و به نام خود ثبت می‌کند.

♦️در این میان، بازیکنان و ورزشکاران، مخصوصا در رشته فوتبال، که قرار بود و است که در کنفرانس‌های مطبوعاتی، در مراسم‌های خیریه، در تبلیغات و اسپانسرینگ و درآمدزایی فعال باشند، تنها راه عرض اندام خود را به اینستاگرام و فضای محدود شده می‌بینند و نهایتا تسلیم آن می‌شوند.

♦️انتشار عکسهای عجیب و غریب و بعضا نامتعارف و لایک‌ها و فالووهای واقعی و البته فیک، جای تمام آنچیزی را می‌گیرد که در تمام دنیا به نام صنعت ورزش معروف است.

من همین الان یهویی و هزاران لایک و کامنت.

صفحه؛ داور بازی تیم ما با یک تیم دیگر، هزاران فحش و اهانت.

صفحه بازیکن رقیب ما؛ پرده‌دری و هتاکی.

♦️آنچه که در صفحات مجازی زیر عنوان «همین الان یهویی» می‌گذرد، علاوه بر اینکه تمام پرده‌های فرهنگی و اجتماعی این کشور را می‌درد، اقتصاد و صنعت ورزش را هم زیرپوستی قربانی می‌کند و سر می‌برد.

✍ کانال تحلیلی در حیطه
اجتماعی، فرهنگی، ورزشی

لینک پیوستن؛
https://telegram.me/joinchat/C_-gBj7eRb-S_pokhEtIYQ

 

دیدگاهتان را بنویسید