دکتر ابوالفضل بجانی

از ورزش تا فرهنگ و اجتماع

پذیرش دانشجو در مقطع دكتری دانشگاهها و مراكز آموزش عالی كشور بر اساس آیین نامه آزمون ورودی دكتری (Ph.D) مصوب اول اردیبهشت ماه ۹۴ و مصوبات شورای برنامه ریزی و نظارت بر پذیرش دانشجو صورت می گیرد.

جزئیات مراحل پذرش در آزمون دکتری در دو مرحله مراحل پذرش در این آزمون به دو مرحله تقسم می شود.

مرحله اول مربوط به سنجش علم است كه امور مربوط به آن از طریق آزمون سراسری توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار می شود و مرحله دوم توسط مؤسسات پذیرنده دانشجو صورت می پذیرد که شامل: الف) امتیاز پژوهشی، ب) امتیاز آموزشی و ج) امتیاز آزمون تخصصی یا مصاحبه است. جزئیات بیشتر در دفترچه راهنما و اطلاعیه ها بعد اطلاع رسانی خواهد شد.

براساس آیین نامه و مصوبات شورای برنامه ریزی و نظارت بر پذرش دانشجو در مقطع دكتری (Ph.D) دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی كشور آزمون سنجش علمی داوطلبان ورود به دوره دكتری دو بار در سال در ماه های آبان و اسفند توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار می شود. اعتبار دو ساله برای كارنامه ها علمی صادره توسط سازمان سنجش مدت اعتبار كارنامه های علمی صادره توسط سازمان سنجش آموزش كشور دو سال تعیین می شود. تعداد دروس آزمون استاندارد كه بخشی از آزمون سنجش علمی است، حداكثر ۳ درس است.

مطابق با ماده ۵ آیین نامه، آزمون سنجش علمی در ۳ بخش با ضرایب الف) آزمون زبان عمومی با ضریب یک، ب) آزمون استعداد تحصیلی با ضریب یک و ج) آزمون استاندارد همتراز (دروس امتحانی) با ضریب چهار برگزار می شود.

پذیرش برای كلیه دوره ها شامل روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پژوهش محور، پردیس های خودگردان، پیام نور، دوره های ویژه طلاب و… از طریق این آزمون و براساس آیین نامه و شیوه نامه مربوط صورت خواهد گرفت و كلیه متقاضیان ورود به دوره دكتری (Ph.D) و دستیاری دامپزشكی سال ۹۵ لازم است در این آزمون ثبت نام و شركت کنند.

سایر شرایط و ضوابط برای شرکت در آزمون

تمامی دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع كارشناسی ارشد و دكتری حرفه ای می توانند در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی در آزمون ورودی شركت کنند.

دارندگان مدرک معادل دوره كارشناسی ارشد در صورتی که مشمول آیین نامه شماره ۲/۷۷۶۳۳ مورخ ۲۸ مردادماه ۹۲ که توسط معاون آموزشی وزارت علوم ابلاغ شده است، باشند می توانند در آزمون سنجش علمی شركت کنند.

مؤسسات برای پذیرش دانشجو در مهرماه از داوطلبانی می توانند پذیرش به عمل آورند كه حداكثر تا ۳۱ شهریورماه همان سال (سال ۱۳۹۵) فارغ التحصیل شوند. تاریخ فارغ التحصیلی برای داوطلبانی كه شروع تحصیل آنان نیمسال دوم است، ۳۰ بهمن ماه همان سال (سال ۱۳۹۵ ) خواهد بود.

ممنوعیت درخواست شرکت در آزمون برای پذیرفته شدگان نهایی

پذیرفته شدگان قطعی (نهایی) هر نیمسال اجازه درخواست پذیرش برای ۲ نیمسال بعدی را نخواهند داشت.

ملاک اصلی برای پذیرش در آزمون دكتری، عنوان رشته و گرایش در هر كدرشته امتحانی خواهد بود و عنوان رشته امتحانی صرفاً برای ثبت نام و انجام امور اجرایی آزمون است.

عنوان رشته ها و گرایش هایی كه در آزمون دكتری سال ۱۳۹۵ در آنها پذیرش صورت می گیرد، در زمان ثبت نام آزمون اعلام خواهد شد.

درج عنوان رشته در جدول عناوین رشته های پذیرنده در آزمون دكتری سال ۱۳۹۵ در هر مجموعه رشته امتحانی به منزله پذیرش قطعی در این رشته ها نیست. در صورت وجود ظرفیت پذیرش در رشته های هر مجموعه، موضوع در دفترچه راهنمای ثبت نام اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید